Spis treści
- Reklama w internecie jako działalność gospodarcza
- Kiedy przychody z reklam są uznawane za działalność gospodarczą?
- Reklamy w internecie jako dodatkowy zarobek
Sposób opodatkowania reklam w internecie zależy od rodzaju uzyskiwania zarobków – reklamy możemy umieszczać w ramach prowadzenia działalności gospodarczej lub takiej działalności nie prowadząc.
Reklama w internecie jako działalność gospodarcza
Gdy umieszczanie reklam jest naszą działalnością gospodarczą, wtedy podlegamy opodatkowaniu przewidzianym dla dział. gosp – możemy wybrać zasady ogólne, czyli stawkę 18,32%, lub stawkę liniową, czyli 19%.
Jeżeli wybierzemy stawkę ogólną, wtedy rozliczamy się w PIT-36 (możemy odliczyć koszty uzyskania przychodu), a stawka podatku zależy od wielkości przychodów (dla przychodów poniżej 85 528 zł – podatek wynosi 19%, dla reszty – 32%).
Gdy wybierzemy stawkę 19% - rozliczamy się na PIT-36L, a podatek zawsze wynosi 19% - niezależnie od wysokości dochodów. Przychody możemy pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów.
Kiedy przychody z reklam są uznawane za działalność gospodarczą?
O działalności gospodarczej możemy mówić wtedy, gdy blog lub dana strona są prowadzone z myślą o zarabianiu na reklamach, (istotny jest zamiar podatnika, a nie efekty w postaci zysków, które mogą być jedynie miłym bonusem) wpisy pojawiają się regularnie, blog jest promowany, a właściciel podejmuje działania, które są ukierunkowane na sprzedaż przestrzeni reklamowej na stronie. Gdy podatnik nie zajmuje się aktywnym poszukiwaniem możliwości zarobku na reklamach – wtedy tych przychodów nie zaliczamy do działalności gospodarczej.
Reklamy w internecie jako dodatkowy zarobek
Często zdarza się, że druga osoba (reklamodawca) uznaje, ze nasza strona, blog jest atrakcyjnym miejsem do umieszczania swoich reklam. Wtedy czerpanie zysków z takich reklam nie jest uznawane za działaność gospodarczą. Jeśli zaś chodzi o opodatkowanie takich zysków, to trwają dyskusje, do jakiego źródła przychodów je zaliczyć.
Organy podatkowe stoją na stanowisku, że przychody z reklam powinny być klasyfikowane jako działalność wykonywana osobiście lub jako inne źródła – wtedy wypełniamy PIT-36 lub PIT-37, ze stawką podatku wynoszącą 18,32% (dla dochodów poniżej 85 528 zł – 18%, powyżej 85 528 zł – 32%). Możemy odliczyć koszty uzyskania przychodu.
Korzystne stanowisko dla podatników wykazują sądy administracyjne – wg orzecznictwa przychody z uzyskiwania reklam w internecie mogą być opodatkowane stawką ryczałtową, czyli 8,5%. W myśl sądów odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowej jest umową zbliżoną do dzierżawy, a umowy tego rodzaju lub umowy o podobnym charakterze mogą być opodatkowane ryczałtowo. Dla stawki ryczałtowej wypełniamy PIT-28 (składamy go do końca stycznia danego roku). Rozliczając PIT-28 nie możemy odliczyc kosztów uzyskania przychodu.
Z punktu widzenia podatkowego najlepszym rozwiązniem jest opodatkowanie ryczałtowe, gdyż dla takiego opodatkowania jest przewidziana najniższa stawka podatku. Jednakże urzędy skarbowe mają odmienne zdanie od sądów na temat sposobu opodatkowania przychodów z reklam w internecie.