Spis treści
- Ograniczone prawo do odsetek – przepisy krajowe
- Stan faktyczny
- Termin złożenia wniosku bez znaczenia dla wysokości nadpłaty
Ograniczone prawo do odsetek – przepisy krajowe
W dniu 8 czerwca 2023 r. TSUE rozstrzygnął w przedmiocie wątpliwości dotyczących zgodności art. 78 § 5 Ordynacji podatkowej z przepisami Traktatu o Unii Europejskiej.
W wyroku (sygn. akt C-322/12) Trybunał uznał, iż jako niedopuszczalne należy uznać uregulowania państw członkowskich wprowadzających ograniczenia czasowe w zakresie dochodzenia oprocentowania nadpłat podatku. Przedmiotem unormowania spornego przepisu krajowego jest naliczanie odsetek podatkowych od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, ale pod warunkiem złożenia przez podatnika wniosku o zwrot w terminie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia TSUE.
Dodatkowe obostrzenie uzależniające wysokość odsetek podatkowych od terminu złożenia podania przez podatnika nie spotkało się z uznaniem Trybunału. W przekonaniu TSUE wskazane ograniczenie jest niezgodne z zapisami Traktatu o Unii Europejskiej, w szczególności z art. 4 ust. 3, wprowadzającego zasadę skuteczności w związku z zasadą lojalnej współpracy.
Stan faktyczny
Wskazania wymaga, że omawiane orzeczenie TSUE stanowiło pokłosie innego postępowania zakończonego przed Trybunałem, którego stroną był fundusz inwestycyjny z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Emerging Markets Series of DFA Investment Trust Company prowadził działalność inwestycyjną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie której osiągał dochody pochodzące między innymi z dywidend wypłacanych przez polskie podmioty gospodarcze. Udziały krajowych przedsiębiorstw stanowiły część portfela inwestycyjnego funduszu inwestycyjnego. Dochody te podlegały w Polsce opodatkowaniu u źródła obniżoną stawką podatkową w oparciu o umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.
Amerykański fundusz inwestycyjny złożył do organu podatkowego wniosek o zwrot nadpłaty powstałej w CIT za poszczególne okresy rozliczeniowe 2005 oraz 2006 r. W następstwie oddalenia podania Strony, doszło do zaskarżenia odmowy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy. Skład orzekający powziął wątpliwości w zakresie zgodności przepisów prawa krajowego z uregulowaniami unijnymi, w wyniku czego skierował pytanie prejudycjalne do TSUE.
W opisywanej sprawie, Trybunał orzeczeniem z dnia 10 kwietnia 2014 r. (sygn. akt C-190/12) stwierdził, że Państwo członkowskie – w tym przypadku Polska – nie może wyłączyć ze zwolnienia od podatku dywidend wypłaconych przez spółki z siedzibą w kraju na rzecz funduszu inwestycyjnego znajdującego się w tzw. państwie trzecim, jeżeli między tymi dwoma państwami istnieje zobowiązanie do wzajemnej pomocy administracyjnej.
Postępowanie przed Trybunałem w zakresie wysokości odsetek podatkowych należnych amerykańskiemu funduszowi inwestycyjnemu (sprawa c-322/22) jest rezultatem ww. wyroku w przedmiocie CIT.
Termin złożenia wniosku bez znaczenia dla wysokości nadpłaty
Analizując kwestię oprocentowania nadpłat powstałych w następstwie orzeczeń Trybunału należałoby stwierdzić, że wysokość odsetek uzależniona powinna być od spełnienia wyłącznie dwóch przesłanek:
- powstania nadpłaty w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz
- złożenia przez podatnika wniosku o zwrot nadpłaty wraz z korektą deklaracji.
Przypomnienia wymaga jaką funkcję pełnią odsetki podatkowe należne podatnikowi. Oprocentowanie nadpłaty polega na przyznaniu rekompensaty z przychodu od kwoty, których władania podatnik został pozbawiony.
Źródła:
- Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 8 czerwca 2023 r. o sygn. akt C-322/22
- Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 kwietnia 2014 r. o sygn. akt C-190/12