Spis treści
- Czemu służy NIP?
- Dla kogo NIP-7?
- Gdzie należy złożyć NIP-7?
- Termin na złożenie NIP-7
- Potwierdzenie złożenia zgłoszenia NIP-7
Czemu służy NIP?
NIP czyli Numer Identyfikacji Podatkowej stanowi rodzaj identyfikatora podatkowego wykorzystywanego w relacjach z organami podatkowymi co do zasady przez podatników prowadzących działalność gospodarczą. NIP jest nadawany jednokrotnie w następstwie poprawnie dokonanego zgłoszenia identyfikacyjnego.
Dla kogo NIP-7?
Formularz NIP-7 pełni dwojaką funkcję – za jego pomocą dokonamy zgłoszenia identyfikacyjnego jak również aktualizacyjnego w zakresie informacji w nim zawartych. Przy dokonywaniu zgłoszenia identyfikacyjnego nadawany jest Numer Identyfikacji Podatkowej – NIP. Zgłoszenie NIP-7 składają podatnicy NIP-7, którzy nie podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w tym przypadku dokonuje się rejestracji/zmian na formularzu CEIDG-1) oraz:
- Prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą (np. osoby fizyczne jako wspólnicy spółki jawnej)
- Podlegają obowiązkowi rejestracyjnemu jako czynny podatnik od towarów i usług lub już stanowią podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług,
- Nie mają nadanego nr PESEL,
- Nie prowadzą działalności gospodarczej, lecz są płatnikami podatków,
- Są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne,
- Prowadzą działalność nierejestrowaną (nieewidencjonowaną) w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy Prawo Przedsiębiorców.
Należy wskazać, że przedsiębiorcy nie należy utożsamiać z prowadzeniem działalności gospodarczej. Stanowi ona w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej każdą działalność zarobkową dokonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek. Ma to zastosowanie również do działalności, które przez zapisy odrębnych ustaw nie są zaliczane do działalności przedsiębiorców.
Gdzie należy złożyć NIP-7?
Niezależnie od tego czy zgłoszenie przybiera formę rejestracyjną czy aktualizacyjną pod względem informacji w nim zawartych – jest składane do właściwego dla podatnika lub płatnika Naczelnika Urzędu Skarbowego. Można tego dokonać w formie tradycyjnej – za pośrednictwem operatora pocztowego lub w biurze podawczym organu podatkowego – bądź elektronicznie na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów za pośrednictwem aktywnego formularza NIP-7. Celem złożenia wniosku w formie elektronicznej wymagane jest posiadanie podpisu kwalifikowanego.
Dokonanie zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-7 nie musi odbywać się osobiście. Dopuszczalnym jest złożenie poprawnie wypełnionego formularza za pośrednictwem pełnomocnika. Należy jednak pamiętać, że w zależności od treści pełnomocnictwa możemy być zobowiązani do uiszczenia dodatkowej należności. W sytuacji, gdy umocowanie mieści się w granicach pełnomocnictwa szczególnego (w zakresie konkretnej sprawy) należy również pamiętać o zapłacie opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł w terminie 3 dni od dnia złożenia pełnomocnictwa szczególnego. W takim przypadku do zgłoszenia NIP-7 koniecznym jest dołączenie druku PPS-1 wraz z załącznikami (treść pierwotnego pełnomocnictwa wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej).
Termin na złożenie NIP-7
Termin na dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego lub aktualizacyjnego NIP-7 nie jest jednolity dla wszystkich podmiotów zobowiązanych do jego złożenia. W zależności od podmiotu dokonującego zgłoszenia, należy załatwić sprawę w następującym terminie:
- Podatnicy VAT lub podatku akcyzowego – powinni dokonać zgłoszenia jeszcze przed dokonaniem pierwszej czynności objętej opodatkowaniem VAT bądź podatkiem akcyzowym w ramach swojej działalności. W tym miejscu należy podkreślić, że osoby fizyczne dokonują zgłoszenia NIP-7 wyłącznie w przypadku rejestracji jako czynny podatnik od towarów i usług;
- Podmioty pełniące funkcję płatnika lub będące podatnikami niepodlegającymi VAT – w tym przypadku ostateczny termin do zgłoszenia NIP-7 jest tożsamy z dniem złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji lub oświadczenia albo z dniem uiszczenia pierwszej płatności podatku lub na poczet jego zaliczki.
Podkreślenia wymaga, że w przypadku pierwszej grupy podmiotów zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-7 dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, które jest składane temu samemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.
Potwierdzenie złożenia zgłoszenia NIP-7
W wyniku poprawnie wypełnionego zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-7 Naczelnik Urzędu Skarbowego wydaje potwierdzenie nadania NIP bez zbędnej zwłoki. Jest to termin nieprzekraczający 3 dni, licząc od dnia skutecznego doręczenia zgłoszenia spełniającego wszystkie wymogi formalne.
Powszechną praktyką w przypadku transakcji obarczonych większym ryzykiem nadużyć w ramach podatku od towarów i usług jest wymaganie przez kontrahenta przedstawienia potwierdzenia dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-7. W takim przypadku organ podatkowy nie wydaje zaświadczenia o zgłoszeniu rejestracyjnym. Na potrzeby uwiarygodnienia rzeczywistego statusu prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzenie dokonania rejestracji można uzyskać za pośrednictwem witryny www.biznes.gov.pl. W przypadku wspólników spółek objętych zgłoszeniem do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego należy dołączyć aktualny odpis podmiotu w nim figurującego.