Spis treści
- Jednym z pól wymaganych w podpisie autoryzacyjnym przy wysyłaniu PIT jest identyfikator podatkowy.
- Podanie niewłaściwego numeru skutkuje odrzuceniem naszego
PIT-u ze względu na błąd w danych autoryzacyjnych. - Część podatników może posługiwać się jednym z dwóch identyfikatorów podatkowych, przy czym dla niektórych istnieje obowiązek podania NIP.
Chcesz sprawdzić jakie ulgi i odliczenia możesz uzyskać za 2024 rok?
Sprawdź teraz!NIP i PESEL - który jest dla kogo?
PESEL jest dla osób:
- które nie prowadzą działalności gospodarczej,
- które nie są objęte podatkiem VAT.
Osoby, które posługują się nrem PESEL aktualizacji swoich danych dokonują na druku ZAP-3. Jeżeli zmieniliśmy tylko dane osobowe lub miejsce zamieszkania, to wystarczy, że nowe dane podamy tylko na zeznaniu rocznym. ZAP-3 składamy, gdy zmieniliśmy nr rachunku bankowego, na który chcielibyśmy otrzymać zwrot podatku lub gdy chcemy coś załatwić w urzędzie w trakcie roku.
NIP jest dla pozostałych osób, czyli dla:
- osób prowadzących działalność gospodarczą,
- osób objętych podatkiem VAT,
- osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
- osób nieobjętych nr. PESEL,
- płatników podatków (np. pracodawcy, zus),
- płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne (np. pracodawcy, osoby samodzielnie opłacające składki.
Jeżeli spełniamy którykolwiek z powyższych warunków, to jesteśmy zobowiązani zgłosić się w urzędzie skarbowym o nadanie nru NIP lub dokonać aktualizacji swoich danych w ciągu 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Do tych zmian służy druk NIP-7.
W dokumentach podatkowych podajemy identyfikator, który mieliśmy w okresie, którego dotyczył dokument.
Kiedy otrzymujemy NIP?
W związku z tym, że NIP stanowi identyfikator podatkowy stosowany przede wszystkim przez przedsiębiorców, numer musi uzyskać każda osoba zakładająca jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby, które składają wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, nie muszą wypełniać dodatkowego zgłoszenia o NIP, ponieważ „z automatu” otrzymają także Numer Identyfikacji Podatkowej.
Inna procedura obowiązuje np. cudzoziemców, którzy przyjeżdżają do Polski w celach zarobkowych i nie zostali ujęci w rejestrze PESEL lub osoby niewpisane do CEIDG. Wówczas niezbędne jest złożenie druku NIP-7, który możemy otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym lub pobrać z internetu. Wypełniony druk należy złożyć osobiście we właściwym US lub przesłać listem poleconym na adres urzędu. Formularz NIP-7 wyślemy także drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu e-Deklaracje, jednak wówczas musimy posiadać podpis kwalifikowany (elektroniczny), inaczej niż ma to miejsce w przypadku składania deklaracji podatkowej. Potwierdzenie nadania numeru NIP następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od daty wpłynięcia poprawnie wypełnionego zgłoszenia.
Przykłady
Przykład 1
Pani Iwona, której identyfikatorem podatkowym od roku 2022 jest PESEL, w 2024 r. złożyła korektę deklaracji za rok 2023. W deklaracji złożonej za 2023 r. identyfikatorem pani Iwony był nr NIP. Jakim identyfikatorem powinna posłużyć się pani Iwona w korekcie składanej w 2024 r. (za 2023 r.)?
Pani Iwona w korekcie składanej w roku 2024 powinna posłużyć się nr. NIP, ponieważ takim identyfikatorem była objęta w okresie, za który składała korygowany teraz PIT (czyli w 2023 r.).
Przykład 2
Pan Paweł w 2025 r. rozpoczął działalność gospodarczą, wobec czego został mu nadany numer NIP. Co pan Paweł powinien wpisać podczas wypełniania PIT 2024 online w rubryce identyfikator podatkowy?
Pan Paweł w Picie za rok 2024 powinien wpisać nr PESEL, ponieważ nr. NIP jest objęty dopiero od roku 2025, a zeznanie jest składane za rok 2024.
Odpowiedz na serię prostych pytań i PITax.pl wyśle Twój PIT do urzędu skarbowego!