Jesteś tutaj: Strona główna Podatki Poradnik rozliczenia NIP czy PESEL - co wpisać w deklaracji podatkowej?

NIP czy PESEL - co wpisać w deklaracji podatkowej?

▪ 4 lipca 2013 r. ▪ Zaktualizowano: 15 grudnia 2023 r. ▪ Autor: Dorota Łesak

Wyróżniamy dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych - NIP oraz PESEL. Znajomość naszego identyfikatora odgrywa istotną rolę przy rozliczeniu PIT.

NIP czy PESEL - co wpisać w deklaracji podatkowej?

Spis treści

  1. NIP i PESEL - który jest dla kogo?
  2. Kiedy otrzymujemy NIP?
  3. Przykłady
  • Jednym z pól wymaganych w podpisie autoryzacyjnym przy wysyłaniu PIT jest identyfikator podatkowy.
  • Podanie niewłaściwego numeru skutkuje odrzuceniem naszego
    PIT-u ze względu na błąd w danych autoryzacyjnych.
  • Część podatników może posługiwać się jednym z dwóch identyfikatorów podatkowych, przy czym dla niektórych istnieje obowiązek podania NIP.

Chcesz sprawdzić jakie ulgi i odliczenia możesz uzyskać za 2024 rok?

Sprawdź teraz!

NIP i PESEL - który jest dla kogo?

PESEL jest dla osób:

  • które nie prowadzą działalności gospodarczej,
  • które nie są objęte podatkiem VAT.

Osoby, które posługują się nrem PESEL aktualizacji swoich danych dokonują na druku ZAP-3. Jeżeli zmieniliśmy tylko dane osobowe lub miejsce zamieszkania, to wystarczy, że nowe dane podamy tylko na zeznaniu rocznym. ZAP-3 składamy, gdy zmieniliśmy nr rachunku bankowego, na który chcielibyśmy otrzymać zwrot podatku lub gdy chcemy coś załatwić w urzędzie w trakcie roku.

NIP jest dla pozostałych osób, czyli dla:

  • osób prowadzących działalność gospodarczą,
  • osób objętych podatkiem VAT,
  • osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
  • osób nieobjętych nr. PESEL,
  • płatników podatków (np. pracodawcy, zus),
  • płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne (np. pracodawcy, osoby samodzielnie opłacające składki.

Jeżeli spełniamy którykolwiek z powyższych warunków, to jesteśmy zobowiązani zgłosić się w urzędzie skarbowym o nadanie nru NIP lub dokonać aktualizacji swoich danych w ciągu 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Do tych zmian służy druk NIP-7.

W dokumentach podatkowych podajemy identyfikator, który mieliśmy w okresie, którego dotyczył dokument. 

Kiedy otrzymujemy NIP?

W związku z tym, że NIP stanowi identyfikator podatkowy stosowany przede wszystkim przez przedsiębiorców, numer musi uzyskać każda osoba zakładająca jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby, które składają wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, nie muszą wypełniać dodatkowego zgłoszenia o NIP, ponieważ „z automatu” otrzymają także Numer Identyfikacji Podatkowej.

Inna procedura obowiązuje np. cudzoziemców, którzy przyjeżdżają do Polski w celach zarobkowych i nie zostali ujęci w rejestrze PESEL lub osoby niewpisane do CEIDG. Wówczas niezbędne jest złożenie druku NIP-7, który możemy otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym lub pobrać z internetu. Wypełniony druk należy złożyć osobiście we właściwym US lub przesłać listem poleconym na adres urzędu. Formularz NIP-7 wyślemy także drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu e-Deklaracje, jednak wówczas musimy posiadać podpis kwalifikowany (elektroniczny), inaczej niż ma to miejsce w przypadku składania deklaracji podatkowej. Potwierdzenie nadania numeru NIP następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od daty wpłynięcia poprawnie wypełnionego zgłoszenia.

Przykłady

Przykład 1

Pani Iwona, której identyfikatorem podatkowym od roku 2022 jest PESEL, w 2024 r. złożyła korektę deklaracji za rok 2023.  W deklaracji złożonej za 2023 r. identyfikatorem pani Iwony był nr NIP. Jakim identyfikatorem powinna posłużyć się pani Iwona w korekcie składanej w 2024 r. (za 2023 r.)?

Pani Iwona w korekcie składanej w roku 2024 powinna posłużyć się nr. NIP, ponieważ takim identyfikatorem była objęta w okresie, za który składała korygowany teraz PIT (czyli w 2023 r.).

Przykład 2

Pan Paweł w 2025 r. rozpoczął działalność gospodarczą, wobec czego został mu nadany numer NIP. Co pan Paweł powinien wpisać podczas wypełniania PIT 2024 online w rubryce identyfikator podatkowy?

Pan Paweł w Picie za rok 2024 powinien wpisać nr PESEL, ponieważ nr. NIP jest objęty dopiero od roku 2025, a zeznanie jest składane za rok 2024.

Odpowiedz na serię prostych pytań i PITax.pl wyśle Twój PIT do urzędu skarbowego!

PIT w kilka minut

Spec. ds. Rachunkowości i Finansów

Dorota Łesak

Absolwentka administracji publicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Uzyskała dwa tytuły zawodowe: administratywisty oraz technika ekonomisty, co przekłada się na doskonałe kwalifikacje w zakresie rozliczeń podatkowych. Specjalizuje się w rozliczeniach PIT. (...)

Darmowe rozliczenie Bezpieczna wysyłka Wsparcie ekspertów Średnia ocena 12 lat na rynku 5 razy więcej ulg

Zalety rozliczenia PIT
z PITax.pl

Zaleta PITax.pl

korzystne rozliczenie – podpowiadamy jak zapłacić możliwie niski podatek

Zaleta PITax.pl

system zgodny z najnowszymi przepisami podatkowymi

Zaleta PITax.pl

z weryfikatorem poprawności wprowadzonych danych

Zaleta PITax.pl

z oficjalnym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO)

Sprawdź najwyżej oceniany w Polsce program do rozliczeń PIT

PITax.pl Łatwe Podatki to wygodny, szybki i darmowy sposób na Twoje PITy.

Rozlicz PIT Online

Program ten umożliwia swobodny wybór i przekazanie 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00 – 16:00
  • ikona emailpomoc@pitax.pl

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 8:00 – 18:00