Wielu odbiorców treści informacyjnych zaskoczył dziś czarny ekran z napisem „Media bez wyboru” na stronach codziennych serwisów informacyjnych. W proteście biorą udział także telewizje (np. TVN24 i Polsat News) oraz niektóre dzienniki wydawane w formie papierowej. W ten sposób część polskich mediów prywatnych wyraziło sprzeciw wobec planowanego przez rząd wprowadzenia tzw. podatku od reklam, który w ich opinii doprowadzi do osłabienia, a nawet likwidacji niezależnych mediów w naszym kraju.
List otwarty do rządu
Protestujące media prywatne opublikowały list otwarty do rządu w sprawie podatku od reklam. Pod listem podpisały się m.in.: Agora S.A., Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Grupę Eurozet, Kino Polska TV S.A., Polską Press Grupę, Ringier Axel Springer Polska, TVN S.A., Telewizję Polsat oraz Bonnier Business Polska.
Obawy mediów dotyczą nowej opłaty, której zaczną podlegać w przypadku wprowadzenia podatku od reklam, a co za tym idzie możliwości likwidacji niektórych z nich, jeśli obciążenie finansowe okaże się zbyt duże. W rezultacie, w opinii mediów prywatnych, doprowadzić to może do znaczącego ograniczenia oferty informacyjnej i rozrywkowej w Polsce.
Zasady podatku od reklam
Do poniesienia kosztów daniny z tytułu reklamy konwencjonalnej będą zmuszeni – według rządowego projektu – dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym oraz wydawcy, uzyskujący przychody ze świadczenia na terytorium Polski usługi:
- nadawania reklamy w telewizji lub radiu, wyświetlania reklamy w kinie lub umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy (ponad kwotę 1 000 000 zł);
- zamieszczania reklamy w prasie (ponad kwotę 15 000 000 zł).
Według projektu ustawy środki uzyskane z nowego podatku mają częściowo posłużyć „zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19”. Środki z podatku mają też trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.
Rząd liczy, że wpływy z podatku od reklam w 2022 r. wyniosą ok. 800 mln zł.
Aktualnie trwają konsultacje na projektem ustawy. W marcu ustawa ma trafić do Sejmu. Wejście w życie planowane jest na 1 lipca 2021 r.