Nowe formularze na potrzeby estońskiego CIT zostały wprowadzone przez Ministerstwo Finansów na mocy rozporządzenia z 4 stycznia 2021 r. w sprawie wzorów zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych oraz oświadczenia o podmiotach, w których posiada prawa udziałowiec lub akcjonariusz podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, które zostało opublikowane w Dz. U. z 7 stycznia 2021 r. pod poz. 29.
Formularze dla estońskiego CIT
Rozporządzenie wprowadziło następujące rodzaje wzorów formularzy na potrzeby estońskiego CIT:
- zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych ZAW-RD;
- oświadczenie o podmiotach, w których ma prawa udziałowiec lub akcjonariusz podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych OSW-RD.
Nowe wzory formularzy stosuje się od 1 stycznia 2021 roku.
Czym jest estoński CIT
Od 2021 r. w Polsce zaczyna obowiązywać estoński CIT, określony w ustawie z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw „ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych”. W zamyśle jest to nowoczesny sposób opodatkowania, który promuje inwestycje i minimalizuje formalności przy rozliczeniu podatków.
Estoński CIT to model opodatkowania, w którym występuje możliwość odroczenia zapłaty podatku do momentu wypłaty zysku ze spółki oraz brak odrębnej rachunkowości podatkowej, a obowiązki administracyjne są minimalne.
Podstawowe cechy estońskiego CIT:
- brak podatku tak długo, jak zysk pozostaje w firmie;
- brak odrębnej rachunkowości podatkowej i minimum obowiązków administracyjnych;
- opodatkowanie niższe niż obecnie;
- prostota dzięki zastosowaniu zasad ustawy o rachunkowości.
Dla kogo estoński CIT
Estoński CIT skierowany jest do (wszystkie warunki muszą być spełnione łącznie):
- mikro, małych i średnich spółek kapitałowych (z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnych) o przychodach nieprzekraczających 100 mln zł;
- spółek, których udziałowcami są tylko osoby fizyczne (większość polskich podatników CIT);
- spółek nieposiadających udziałów w innych podmiotach;
- spółek zatrudniających co najmniej 3 osoby z wyłączeniem udziałowców (preferencje dla podatników małych oraz rozpoczynających działalność);
- spółek, których przychody pasywne nie są wyższe od przychodów z działalności operacyjnej;
- spółek wykazujących nakłady inwestycyjne.
Korzyści dla firm i gospodarki
Według ustawodawcy nowy estoński CIT przyniesie wymierne korzyści polskim firmom i polskiej gospodarce.
W przypadku firm resort finansów spodziewa się:
- większej odporności na dekoniunkturę;
- większego potencjału inwestycyjnego;
- wzrostu produktywności i innowacyjności,
- oszczędności czasu przy rozliczeniach podatkowych.
Na poziomie krajowej gospodarki w związku z nowym modelem opodatkowania firm resort finansów liczy na:
- zwiększoną odporność na kryzysy;
- przeciwdziałanie niedofinansowaniu polskiego sektora MŚP;
- wzrost produktywności i konkurencyjności;
- zwiększenie zatrudnienia;
- zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej RP.