Rząd powrócił do pomysłu zastąpienia papierowych paragonów fiskalnych e-paragonami. Według nowych przepisów już od maja 2021 roku sprzedawcy nie będą mieli obowiązku drukowania paragonów – klient, jeśli zgodzi się na to – otrzyma e-paragon na adres e-mail lub telefon komórkowy.
Zgodnie z projektem e-paragon fiskalny będzie mógł być wystawiony tylko za zgodą klienta. Sposób przesłania e-paragonu (adres e-mail, telefon komórkowy) będzie także zależał od preferencji klienta. Jedną z możliwości będzie także wystawienie zarówno paragonu drukowanego, jak i elektronicznego. Jeśli dojdzie do przerwania transakcji, klientowi zostanie wystawiony paragon fiskalny anulowany tylko w formie elektronicznej lub łącznie z papierową.
Projekty rozporządzeń zajmujących się e-paragonami to:
- Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wymagań technicznych i warunków dla kas rejestrujących;
- Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie kryteriów, warunków technicznych i wymagań, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii.
E-paragony – wątpliwości
Fakt rychłego umożliwienia sprzedawcom wystawiania e-paragonów nie oznacza, że z możliwości tej zaczną od razu korzystać.
Przede wszystkim używane obecnie przez sprzedawców kasy online nie mają wymaganych do wystawiania e-paragonów funkcjonalności. Oznacza to, że odpowiednia kasa musiałaby zostać dopiero stworzona, a następnie poddana homologacji w Głównym Urzędzie Miar. Dopiero w kolejnym kroku mogłaby trafić na rynek.
Ponadto paragonu w formie elektronicznej nie otrzymamy w każdym sklepie. Wiele sklepów wciąż używa kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii – nie są one kasami online i nie wystawiają e-paragonów.
Przepisy RODO
Kwestią budzącą wątpliwości w przypadku e-paragonów są także przepisy ustawy o RODO. Powstaje pytanie, w jaki sposób przetwarzać dane osobowe klienta, który przy zakupie będzie podawał adres e-mail lub numeru telefonu. Problematyczne wydaje się nawet uzyskanie formalnej zgody od klienta na przetwarzanie tych danych.