Jesteś tutaj: Strona główna Podatki Aktualności PFR - co to jest i jak z niego korzystać?

PFR - co to jest i jak z niego korzystać?

▪ 23 grudnia 2016 r. ▪ Zaktualizowano: 15 grudnia 2023 r. ▪ Autor: Dorota Łesak

PFR, to wstępnie wypełniony PIT przez Ministerstwo Finansów, który ma na celu uprościć do minimum wypełnianie zeznania rocznego.

PFR - co to jest i jak z niego korzystać?

Czym jest PFR i jak z niego skorzystać?

PFR (skrót z ang. pre filed return), czyli wstępne wypełnienie zeznania podatkowego, to bezpłatna usługa od MF, dzięki której podatnicy, po zalogowaniu się, mogą skorzystać z wstępnie wypełnionego swojego PIT przez MF.

Dane w PFR są wypełniane na podstawie dostarczanych przez pracodawców PIT-ów, czyli PIT-11 oraz na podstawie dostarczonych przez inne podmioty PIT-ów, takich jak PIT-40A/11A, PIT-8C i PIT-R. Wstępnie wypełnione zeznanie, jak sama nazwa wskazuje, jest wypełnione wstępnie - zawiera dane oraz podstawowe obliczenia w oparciu o te dane. Jeśli podatnik nie chce odliczać żadnej ulgi, przekazać 1%, to może skorzystać z PFR, jednak jeśli podatnik chciałby skorzystać z którejś z powyższych preferencji, to musi takie wstępnie wypełnione zeznanie uzupełnić o potrzebne informacje, np. o ulgę na dzieci, czy na internet. Jeśli podatnik otrzymał przychody, które nie zostały ujęte w udostępnionym PFR to również powinien je dopisać.

Jakie dane są potrzebne do pobrania PFR?

Aby pobrać PFR należy zalogować się podając dane:

  • PESEL lub NIP,
  • imię, nazwisko i datę urodzenia,
  • kwotę odpowiedniego przychodu za rok, za który rozliczamy PIT, na przykład gdy chcemy pobrać PFR PIT-37 za 2024 rok - to musimy podać sumę przychodów z posiadanych informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40A/11A za rok 2024.

Gdy chcemy z kolei pobrać PFR dla PIT-39 za 2024 rok, to musimy podać sumę przychodów z posiadanych informacji PIT-8C za rok 2024.

  • adres e-mail.

Gdzie znaleźć usługę PFR

Usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego znajdziemy na portalu podatkowym MF. Aby skorzystać z PFR należy kliknąć w “pobierz PFR”, następnie wybrać sposób rozliczenia. Na kolejnym etapie wprowadzamy dane potwierdzające naszą tożsamość (wymienione w nagłówku “Jakie dane są potrzebne do pobrania PFR”). Po wpisaniu prawidłowych danych system informuje podatnika, na podstawie jakich dokumentów wstępnie wypełniono PIT (PIT-11, PIT-8C, itd). Gdy podatnik zaloguje się do PFR ma możliwość uzupełnienia wstępnie wypełnionego zeznania o brakujące informacje np. o kwoty przysługujących ulg, czy o organizację, której chce przekazać 1% swojego podatku).

Po uzupełnieniu wszystkich pól, można tak wypełnione zeznanie wysłać przez internet - aby móc wysłać PIT prze internet, należy podać dane autoryzacyjne, czyli kwotę przychodu za ubiegłoroczny rok lub użyć e-podpisu (certyfikowanego podpisu elektronicznego).

Potwierdzeniem złożenia rozliczenia rocznego PIT-37, PIT-38 jest wyłącznie Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które stanowi dowód poprawnego złożenia zeznania w formie elektronicznej.

Spec. ds. Rachunkowości i Finansów

Dorota Łesak

Absolwentka administracji publicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Uzyskała dwa tytuły zawodowe: administratywisty oraz technika ekonomisty, co przekłada się na doskonałe kwalifikacje w zakresie rozliczeń podatkowych. Specjalizuje się w rozliczeniach PIT. (...)

Darmowe rozliczenie Bezpieczna wysyłka Wsparcie ekspertów Średnia ocena 12 lat na rynku 5 razy więcej ulg

Zalety rozliczenia PIT
z PITax.pl

Zaleta PITax.pl

korzystne rozliczenie – podpowiadamy jak zapłacić możliwie niski podatek

Zaleta PITax.pl

system zgodny z najnowszymi przepisami podatkowymi

Zaleta PITax.pl

z weryfikatorem poprawności wprowadzonych danych

Zaleta PITax.pl

z oficjalnym Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO)

Sprawdź najwyżej oceniany w Polsce program do rozliczeń PIT

PITax.pl Łatwe Podatki to wygodny, szybki i darmowy sposób na Twoje PITy.

Rozlicz PIT Online

Program ten umożliwia swobodny wybór i przekazanie 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.

Pomoc Techniczna

  • 534 30 50 40
  • pn-pt 9:00 – 12:00
  • ikona emailpomoc@pitax.pl

Krajowa Informacja Skarbowa

  • 22 330 0 330
  • pn-pt 8:00 – 18:00