Społeczny Komitet Pomocy Osobom Niepełnosprawnym (SKPON) jest stowarzyszeniem- organizacją pożytku publicznego (KRS 0000002643), które prowadzi Gliwickie Centrum Edukacyjno- Rehabilitacyjne.
Koncepcja pracy Gliwickiego Centrum Edukacyjno-Rehabilitacyjnego (GCER)
Organizacja Placówki
Gliwickie Centrum Edukacyjno-Rehabilitacyjne jest placówką niepubliczną, w skład której wchodzą: Gliwicki Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej i Niepubliczne Przedszkole Dla Dzieci Niepełnosprawnych, które funkcjonują na podstawie odrębnych statutów a także Gliwicki Ośrodek Adaptacyjno – Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej. GCER jest prowadzone przez stowarzyszenie, organizację pożytku publicznego: Społeczny Komitet Pomocy Osobom Niepełnosprawnym.
Misja GCER
Każde dziecko ma prawo do zapewnienia mu możliwości osiągnięcia wszechstronnego rozwoju. GCER powstało po to być nieść wczesną i wielospecjalistyczną pomoc dzieciom niepełnoprawnym oraz ich rodzinom. Poprzez wykorzystanie potencjału niepełnosprawnych dzieci chcemy wpływać na ich rozwój, funkcjonowanie i jakość życia.
Wizja
- każde dziecko jest dla nas ważne i niepowtarzalne
- stwarzamy optymalne warunki do edukacji, rewalidacji, terapii i rehabilitacji niepełnosprawnych dzieci
- wychodzimy naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom rodzin, wspólnie z nimi uczestniczymy w wychowaniu dzieci
Cele
- dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego w dostępnym mu zakresie, a szczególnie osiągnięcie zaradności i aktywności społecznej, niezależności w życiu codziennym oraz osiągnięcie optymalnego rozwoju ruchowego
- przygotowanie wychowanków do podjęcia nauki w szkole
- wspomaganie rodzin dzieci w wychowaniu oraz współdziałanie z rodzinami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
Zadania
- wychowanie przedszkolne wraz z przygotowaniem do podjęcia nauki w szkole (NP)
- realizowanie obowiązku szkolnego dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (GORW)
- prowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- prowadzenie wielospecjalistycznej diagnozy i terapii
- współpraca z rodziną
- współpraca z innymi placówkami
- prowadzenie terapii w ramach NFZ – współpraca z GOAR
Nasza kadra
Bezpośrednia praca z dzieckiem w placówce świadczona jest przez nauczycieli– wychowawców poszczególnych grup przedszkolnych, posiadających odpowiednie kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki i wychowania przedszkolnego oraz psychologów, neurologopedów, pedagogów specjalnych, terapeutów SI, fizjoterapeutów, pomoce nauczycieli - posiadających szerokie kwalifikacje zawodowe oraz cechy osobowościowe takie jak kultura osobista, zdolność empatii, życzliwość, tolerancyjność, kreatywność, otwartość i gotowość akceptacji, ale także zdolność do konsekwencji w działaniu i stawianie wymagań. Są to niejednokrotnie osoby posiadające ciekawe zainteresowania, mające wpływ na ich własny rozwój oraz szczególne zdolności (głównie artystyczne) przydatne w pracy z dzieckiem. Opiekę medyczną zapewniają lekarz neurolog dziecięcy, lekarz pediatra i pielęgniarki.
Nasze zasoby materialne
GCER posiada także zasoby materialne wpływające na jakość pracy:
- zasoby lokalowe: sale przedszkolne, Sala Doświadczania Świata, łazienki dla dzieci; odpowiednio wyposażone sale terapii indywidualnej (psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, sale rehabilitacji ruchowej, sala SI, sala hydroterapii, sala magnetoterapii, gabinet zabiegowy, gabinet lekarski)
- profesjonalne, starannie dobrane a jednocześnie różnorodne pomoce dydaktyczne wykorzystywane na co dzień w edukacji i terapii dzieci, w tym pomoce dostosowane do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (głównie do komunikacji alternatywnej i wspomagającej);
- zabawki – posiadające atesty PZH;
- sprzęt multimedialny (w tym ze specjalnym oprogramowaniem) i nagłaśniający;
- tablica interaktywna
- meble dostosowane do wzrostu dzieci (dobierane indywidualnie);
- sprzęt rehabilitacyjny wykorzystywany na salach pobytu dziennego – foteliki rehabilitacyjne, umożliwiające właściwe pozycjonowanie dziecka, podnóżki
- dwa minibusy do przywozu i odwozu dzieci
- ogród z placem zabaw
Metody pracy
Psycholodzy, neurologopedzi i pedagodzy specjalni realizują indywidualny program specjalistycznej terapii uzupełniając go o:
- alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC)
- symultaniczno- sekwencyjną metodę nauki czytania
- elementy terapii behawioralnej
- terapię integracji sensorycznej
- program edukacji matematycznej „Dziecięca matematyka”
- stymulację polisensoryczną
- stymulację funkcji wzrokowych
Pedagodzy- nauczyciele/ wychowawcy i terapeuci zajęciowi dbają o rozwój samodzielności i współdziałania w grupie rówieśniczej oraz uczą obserwować i poznawać świat. W swojej pracy wykorzystują znane i nowatorskie metody, m.in.:
- Programy Aktywności i Świadomości Ciała wg M. i Ch. Knill'ów
- Program „Poranny krąg” J. Kielina
- metodę Ruchu Rozwijającego wg W. Sherborne
- elementy arteterapii i muzykoterapii
- Pedagogikę Zabawy – KLANZA
- system percepcyjno – motoryczny N. Kepharta
- kynoterapię (dogoterapię)
Rehabilitację ruchową prowadzą certyfikowani terapeuci NDT Bobath, którzy w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka stosują:
- metody neurorozwojowe (metoda NDT-Bobath)
- metodę PNF
- metodę integracji sensomotorycznej
- hipoterapię
- magnetostymulację
- masaże
- kinesiotaping
- hydroterapię
Współpraca z rodzicami
GCER angażuje rodziców/ opiekunów prawnych do współpracy poprzez: kontakty indywidualne, pedagogizację rodziców, organizowanie zajęć otwartych, udział w team’ach terapeutycznych, instruktaże dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem, udział w uroczystościach okolicznościowych i imprezach integracyjnych na terenie placówki i poza placówką, pomoc w organizowaniu wycieczek, organizowanie szkoleń i warsztatów dla rodziców. W GCER działa Rada Rodziców powołana dla obu placówek (Niepubliczne Przedszkole i GORW), która aktywnie wspiera działania GCER. GCER organizuje współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Przekazujemy ważne informacje oraz dzielimy się wiedzą i doświadczeniem między innymi poprzez stronę internetową www.gcer.pl , portal społecznościowy Facebook oraz wydawaną gazetkę „Przedszkolaczek”
Program dla naszych dzieci uzupełniamy różnorodnymi przedsięwzięciami:
- Udział w konkursach na terenie miasta i kraju
- Udział w spotkaniach i imprezach integracyjnych z innymi placówkami
- Realizowanie ogólnopolskich programów: m.in. „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, „Akademia Aquafresh”, „Mamo, Tato, pij wodę!”
- Organizacja Festynu Rodzinnego
- Organizacja Koncertu Charytatywnego dla stowarzyszenia Społeczny Komitet Pomocy Osobom Niepełnosprawnym (SKPON)- organizacji pożytku publicznego prowadzącej GCER
- Prowadzenie kampanii 1% podatku na rzecz stowarzyszenia SKPON